Håkon Øvreås

Foto: Fredrik Arff

Håkon Øvreås debuterte i 2008 med diktsamlingen Avstanden mellom hus. Denne fikk han mye anerkjennelse for, og som Avisa Nordlys skrev, så evner samlingen å «kombinere poetisk språk med hverdag, noe vi ikke har sett mye av i norsk poesi siden Rolf Jacobsen». Øvreås fulgte opp i 2011 med Grevlingvariasjonene, der, i følge forlaget, forfatteren viser seg som en våre beste unge poeter.

Det står ikke så voldsomt mye om bøkene på forlagenes hjemmesider, og jeg føler ikke for å gå inn i noen tung tekstanalyse her på bloggen, så her er vaskesedlene fra bøkene:

Avstanden mellom hus:

Avstanden mellom hus er en samling dikt der bakverk, poteter, raggsokker og stekepanner har sin selvfølgelige plass. Diktene fremholder en stemning og en tilstand gjennom en direkte og liketil beskrivelse av den ytre verden. Samtidig settes beskrivelsene i forbindelse med eksistensens skjørhet og peker dermed mot en uro bakenfor. I samlingen møter vi Doris, Kåre, Agnes, Frank og Harry. Disse karakterene tegner opp noen sosiale og politiske rammer, samtidig som de blir gitt råd for livet. Dette gjør Avstanden mellom hus til en poetisk selvhjelpsbok.

Grevlingvariasjonene

En av himmelens budbringere kom og satte seg fast i avløpsrøret under vasken. Jeg kunne høre mumlingen hvis jeg la øret inntil den kalde vannlåsen. Gjennom de seks hullene i sluket kunne jeg skimte en lysende skikkelse og noe hvitt presset seg ut av lyset. Alle tings innvendige glans strømmet mot meg som godhet. «Slipp meg ut… », sa skapningen og så på meg med bedende øyne. Men jeg er en engstelig mann.

«Debutboka er absolutt Vesaas-prisen verdig, i enda større grad enn Thomas Marco Blatts debut. Sistnevnte har plutselig hard konkurranse om statusen Norges mest lovende ungpoet.»

 Jørgen Brynhildsvoll, Universitas
Legg igjen en kommentar

